Høyt til taket

Når man driver med gamle hus er romslighet og fleksibilitet stikkord som dukker opp i hverdagen. Kompromisser, løsninger, ønsker. Det er lett å være mer katolsk enn paven - i teorien. Men når virkeligheten er over oss er det godt at det er god takhøyde;-)
L1120550
Hva skjuler det seg under ymse lag med plast, linoleum, vinyl, panel, maling? Det er lett å la seg rive med i ville teorier ettersom malingsflakene sniker seg inn bak brilleglassene når skalpellen ivrig  flerrer av lag på lag. "Åh! Se her! Se hva jeg fant!" Eller "Hm, søren heller, det er ikke et originalt gulv under vinylbelegget som vi håpet på". Hva da? Og ikke minst - hva skal tas vare på?
 
Jeg har gått så mange runder med meg selv - og andre - på akkurat dette. Hva skal tas vare på? Hvilke lag, hvilke spor er viktige? Hvor skal det tas vare på? Og skal et historisk spor tas vare på - alltid? I min verden blir det både rotete og mot sin hensikt i veldig mange tilfeller. Hvis vi nå konkret skulle tatt vare på alle de ulike stilepoker og historiske lag her på Skjeggenes så ville vi aldri klart å komme frem til en eller annen form for helhet. Inntrykket ville blitt rorete og uoversiktlig, uten at intensjonen med å "fortelle historien" nødvendigvis ville kommet så himla godt frem. Skulle vi tatt vare på alle de sprelske fargene her da? Var nok en grunn til at det ikke var noen interiørbilder på annonsen på Finn... Mange hadde nok bitt skremt bort før de kom;-)
Og hva med kjøkkenet her, for eksempel. Kult og morsomt kjøkken i og for seg. Men det viste seg å være helt ubrukelig, ødelagt av vann og dertil hørende skader. Med andre ord, her står vi "fritt" til å velge hva vi går for. Tradisjonelt, moderne? En kombinasjon? Her velger vi å fjerne en del historiske spor, bare for å finne nye historiske spor som kanskje er like morsomme. 
L1120564SAM 0917
Det er viktig å være tro mot bygningen. La bygningen få bestemme, pleier jeg å si. Lytt til huset og vær ydmyk. Men hva i all verden betyr det??? Det betyr å lese en bygning, lytte, se og lære. La bygningen bestemme fart og utvikling. Det krever tålmodighet og fagkunnskap til å tolke det man finner. Og ikke minst vite hva man skal lete etter - og hvor. 
 
Lars og jeg lærte masse om empiren etter at vi bodde, istandsatte og restaurerte tunet i Sverige. Nå har vi kastet oss hodestups over i en helt annen stilepoke. Historismen har helt andre kjennetegn og kvaliteter enn empiren. Der emipren er rolig, harmonisk, nedpå, litt tung og mild. Så er historismen og sveitserstilen preget av høyde, storhet, klarhet, overraskelser og sterke kontraster. Det er med andre ord som å ha to barn med veldig ulike personligheter. De må behandles forskjellig! Det som funker på den ene kan du være ganske sikker på at ikke funker på den andre;-)
IMG 3437
SAM 8382
Hva er da typisk med den stilhistorien ens hus representerer? Takhøyden er faktisk et stikkord på forskjellen mellom våre "to barn". Empirens lave takhøyde, brede rom, tredelte vinduer, tyngden nedover. Historismens høye takhøyde - det er 3 meter til taket her - store vindusflater, store brannmurer, lyst og åpent. Ulikhetene tåler ulike elementer. Fargebruken er fundamentalt annerledes i empiren enn i historismen. Og jeg har allerede begynt å skrape meg bakover i lagene og på bakgrunn av det jeg finner skal jeg lage en fargepallett som ikke bare er tro ovenfor huset og dens stilepoke, men også blir vakker for meg og min famile i tillegg til å bli noe jeg med hånden på hjertet kan stå inne for  - og videreformidle. 
 

Legg til kommentar


Sikkerhetskode
Vis ny kode